Γιάννης Καλαϊτζίδης
Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, όπου η διαφθορά, η διαπλοκή και ο ωφελιμιστικός
ατομισμός έχουν παγιωθεί ως μέρος της κοινωνικής πραγματικότητας,
αναρωτιόμαστε διαρκώς «τι φταίει».
πολιτική ή τη δημόσια διοίκηση. Όμως, λίγοι τολμούν να κοιτάξουν προς το
εκπαιδευτικό μας σύστημα – όχι μόνο ως θεσμό, αλλά ως φορέα αξιών και
συλλογικής ταυτότητας.
Η έννοια της Πατρίδας απουσιάζει από το σχολείο.
Κατ’ αρχήν δεν υπάρχει κοινά αποδεκτός ορισμός της Πατρίδας, στα σχολικά
εγχειρίδια της Πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η λέξη πατρίδα
εμφανίζεται ελάχιστα έως καθόλου , και παρότι γιορτάζουμε εθνικές επετείους και
ψάλλουμε τον εθνικό ύμνο, σχεδιασμένα ελάχιστα και υποτονικά , η έννοια της
πατρίδας δεν καλλιεργείται ουσιαστικά στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Διδάσκεται τυπικά, αφηρημένα και συχνά εξιδανικευμένα — χωρίς σύνδεση με την
πραγματική ζωή, την ηθική ευθύνη ή τη συλλογική πράξη.
Αντί για τη βίωση της πατρίδας ως κοινότητας ευθύνης, τα παιδιά μαθαίνουν να τη
βλέπουν είτε ως σύμβολο είτε ως πεδίο μιλιταριστικής υπερηφάνειας. Έτσι, η πατρίδα
γίνεται κάτι μακρινό, αόριστο, πολλές φορές εργαλείο ρητορικής — και όχι μια
ζωντανή υπόθεση που απαιτεί συμμετοχή, ήθος και πράξη.
Από την απουσία της συλλογικότητας στην επικράτηση του
ατομισμού.
Η εκπαίδευση, όταν αποτυγχάνει να εμφυσήσει τη σημασία του κοινού καλού,
αφήνει χώρο για την καλλιέργεια του ατομισμού. Το παιδί που δεν μαθαίνει να
ανήκει, να νοιάζεται και να προστατεύει κάτι πέρα από τον εαυτό του, μεγαλώνει με
τη λογική του «να τα καταφέρω μόνος μου – με κάθε τρόπο».
Αυτός ο τρόπος σκέψης οδηγεί εύκολα:
Στην αδιαφορία για τους θεσμούς.
Στην ανοχή ή συμμετοχή στη διαφθορά, αφού το κράτος δεν θεωρείται
«δικό μας».
Στην εργαλειακή αντιμετώπιση της κοινωνίας — ως μηχανισμός για
προσωπικά οφέλη.
Όταν δεν μαθαίνουμε να αγαπάμε ουσιαστικά την πατρίδα μας, καταλήγουμε να τη
βλέπουμε είτε ως βάρος, είτε ως αντικείμενο εκμετάλλευσης.
Χρειαζόμαστε μια νέα Παιδεία της Πατρίδας
Δεν μιλάμε για στείρο εθνικισμό, ούτε για στείρα επανάληψη του παρελθόντος.
Χρειαζόμαστε μια νέα αντίληψη της πατρίδας στην εκπαίδευση:
Ως χώρο ευθύνης και συνύπαρξης.
Ως αξία που συνδέεται με τη δημοκρατία, την ηθική και την κοινωνική
ακεραιότητα.
Ως κίνητρο προσωπικής προσφοράς και όχι ως σύνθημα.
Χρειάζεται να θεσμοθετηθεί μάθημα Παιδείας Πολιτότητας, όπου οι μαθητές θα
μαθαίνουν:
Τι σημαίνει να είσαι πολίτης.
Πώς λειτουργούν οι θεσμοί και γιατί πρέπει να τους σέβονται.
Πώς να υπηρετούν την πατρίδα με πράξεις: εθελοντισμό, διαφάνεια,
συμμετοχή, συνεργασία.
Πατριωτισμός χωρίς δημοκρατία είναι επικίνδυνος — αλλά και δημοκρατία
χωρίς πατριωτισμό είναι άδειο κέλυφος .
Αν θέλουμε μια Ελλάδα λιγότερο διεφθαρμένη και περισσότερο δίκαιη, δεν αρκεί να
αλλάξουμε νόμους ή να αυξήσουμε τις ποινές. Πρέπει να καλλιεργήσουμε
χαρακτήρες που θα αισθάνονται ότι τους αφορά η πατρίδα τους. Ότι η Ελλάδα δεν
είναι κάτι που «τους έλαχε», αλλά κάτι που τους ανήκει και τους καλεί να
συμμετέχουν, να προστατεύουν, να δημιουργούν.
Ο πολίτης που αγαπά την πατρίδα του, δεν κλέβει το κράτος. Δεν εξαγοράζει, δεν
συμβιβάζεται. Αντιστέκεται. Γιατί γνωρίζει πως το «εμείς» αξίζει περισσότερο από το
«εγώ».
Γιάννης Καλαϊτζίδης
Συν/χος Εκπαιδευτικός
Ωωωωωωωωωωωωωωω τη αμνησία...απαιτεί κανείς να πάθουν οι άλλοι!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠόσο εύκολα οι συν/χοι "ξεχνούν" με πόση συνέπεια και πόσο μακροχρόνια υπηρέτησαν ή ανέχτηκαν τη διαπλοκή τον ατομισμό και ...και...και... στην εκπαίδευση(και όχι μόνο)!
Και βέβαια για όοοοοοοοοοοοολα αυτά τα -εν πολλοίς φαιδρά και έωλα- τι φταίει;
Φταίει που :"Η έννοια της Πατρίδας απουσιάζει από το σχολείο"!!!
΄Η ότι: " ψάλλουμε τον εθνικό ύμνο υποτονικά"!!!
Πάμε όλοι μαζί στεντόρεια πατριώτες!
Εδώ κανονικά παύεις να διαβάζεις και χτυπιέσαι στα πατώματα από τα γέλια.
Και αφού κλίναμε σε όλες τις πτώσεις και αριθμούς τη λέξη πατρίδα, κατατροπώσαμε τους κακόβουλους εχθρούς της πατρίδος!!!
Που κακόβουλοι εχθροί της πατρίδος είμαστε όλοι εμείς που π.χ. δε γινόμαστε εθελοντές να... στελεχώσουμε το ΕΣΥ και να κάνουμε εγχειρήσεις και ανατάξεις οστών αντί των ιατρών που η πατρίς μπουλουκηδόν εξόρισε ή δεν προσλαμβάνει στοιχειωδώς.
Υ.Γ 1. Κάποιος πολιτικός ηγήτωρ -λατρεμένος των συντ/χων- που αρέσκεται σε λεκτικούς κουτσαβακισμούς και πατριδοτσαμπουκαλέματα ,ενώ είναι λαλίστατος (κι αυτός) περί πατρίδος γενικώς, δεν έχει βρει λεξούλα να ξεστομίσει περί της διαρκούς και τεράστιας καταλήστευσης της πατρίδος στο όνομα της ...πατρίδος.Τελευταίο του τέτοιο μεγαλειώδες πατριωτικό εμβατήριο: Η σιωπή του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Υ.Γ. 2. Η φράση "Patriotism is the last refuge of a scoundrel" αποδίδεται στον Άγγλο συγγραφέα Samuel Johnson. Αποδίδεται συνήθως ως: "Ο πατριωτισμός είναι το τελευταίο καταφύγιο των απατεώνων"
Επειδή καταλήγεις:Ο πολίτης που αγαπά την πατρίδα του, δεν κλέβει το κράτος. Δεν εξαγοράζει, δεν συμβιβάζεται. Αντιστέκεται.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορείς να μας πεις, πότε και με ποιον τρόπο αντιστάθηκες, αντέδρασες, αγαναχτησες σε όσα έβλεπες στην εκπαίδευση, και θυμήθηκες τώρα,στον πολύχρονο επαγγελματικό σου βίο;