Τα «ελκυστικά πακέτα» διακοπών μόνο ελκυστικά δεν είναι για την πλειονότητα των πολιτών, αφού οι υψηλές δαπάνες μετακίνησης και διαμονής έρχονται σε αντιδιαστολή με τα ψαλιδισμένα διαθέσιμα εισοδήματα καθιστώντας απαγορευτικό για άλλη μία χρονιά ένα ταξίδι έστω λίγων ημερών.
Νέα έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών επιβεβαιώνει ότι οι περισσότεροι Ελληνες προσπαθούν να εξοικονομήσουν χρήματα, ώστε να μπορέσουν να πάρουν μια ανάσα δροσιάς ή να επεκτείνουν τη χρονική διάρκεια του ταξιδιού. Γι’ αυτόν τον λόγο από το 48% που σχεδιάζει διακοπές, πάνω από 3 στους 10 επιλέγουν τα εξοχικά σπίτια, δικά τους ή φίλων, 2 στους 10 ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 7% τα ξενοδοχεία (6% χωρίς διατροφή και 1% με πλήρη διατροφή). Το 5% έχει τις σωματικές αντοχές για κάμπινγκ και άλλο ένα 5% τις οικονομικές που απαιτεί η προετοιμασία μιας εκδρομής στο εξωτερικό.
Οι πιο ακριβές λύσεις των all inclusive ξενοδοχείων και των κρουαζιέρων συγκεντρώνουν μόνο από 1% των ερωτηθέντων. Μάλιστα για το σύνολο του δείγματος τα νησιά έχουν περάσει σε δεύτερη μοίρα (28%), επειδή οι περισσότεροι αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στα δυσθεώρητα κόστη των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και των διανυκτερεύσεων. Έτσι οι 6 στους 10 προτιμούν προορισμούς κοντά σε παραθαλάσσιες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας. Στην ορεινή ηπειρωτική χώρα δηλώνει ότι θα καταλύσει το 12% των ταξιδιωτών.
Από όσους σχεδιάζουν διακοπές, το 38% θα απουσιάσει από 8 έως 14 ημέρες και το 24% για 4 έως 7 ημέρες, με τον μέσο χρόνο των αποδράσεων να διαμορφώνεται στις 11,3 ημέρες. Αυτό το στοιχείο επιβεβαιώνει την τάση συγκράτησης των εξόδων και συνεκτιμά τα 12% και 11% που θα καταφέρουν να ξεκουραστούν από 15 έως 30 μέρες και πάνω από έναν μήνα αντίστοιχα γιατί μάλλον φιλοξενούνται ή δεν έχουν έξοδα καταλύματος.
Η τάση εξοικονόμησης αντικατοπτρίζεται επίσης στις καταναλωτικές συνήθειες των ταξιδιωτών, οι οποίοι από ό,τι φαίνεται θέλουν να αποφύγουν την εστίαση. Το 50% μαγειρεύει συχνά προετοιμάζοντας τα γεύματα στον χώρο διαμονής, το 62% επισκέπτεται συστηματικά σούπερ μάρκετ ή μίνι μάρκετ, το 71% ψωνίζει από φούρνους και αρτοποιεία, ενώ μόνο το 21% δηλώνει ότι δεν μαγειρεύει ποτέ.
Στον αντίποδα σημαντικά αυξημένη είναι η δαπάνη στα τρόφιμα εκτός εστίασης, που ανέρχεται σε 153 ευρώ. Συνολικά η δαπάνη ξεπερνά τα 200 ευρώ. Το ΙΕΛΚΑ επισημαίνει ότι περισσότεροι από τους μισούς εκδρομείς προτιμούν να αγοράζουν τοπικά προϊόντα στηρίζοντας την τοπική οικονομία και πιθανόν αναζητώντας αυθεντικές αλλά οικονομικά προσιτές γεύσεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία για τη μέση δαπάνη ανά κατηγορία προϊόντων, οι ερωτηθέντες δεν χαλούν ιδιαίτερα χρήματα σε άλλα είδη. Κατά μέσο όρο ξοδεύουν μόνο 24 ευρώ στα τουριστικά καταστήματα και 25 ευρώ για είδη όπως ρούχα, είδη για το σπίτι ή τεχνολογικά προϊόντα.
Τοπικά προϊόντα
Γιατί 6 στους 10 απαντούν ότι θα μειώσουν φέτος τα έξοδα για αγορές; Οι απαντήσεις μοιάζουν αυτονόητες. Το 68% των ερωτηθέντων δηλώνει πως το μειωμένο εισόδημα αποτελεί τον καθοριστικότερο περιορισμό, ενώ ακολουθούν το αυξημένο κόστος εισιτηρίων (32%) και διαμονής (30%). Η άνοδος του κόστους εστίασης (22%) και καυσίμων (16%) επηρεάζει επίσης, αν και σε μικρότερο βαθμό, υποδηλώνοντας ότι οι ταξιδιώτες αποφεύγουν κυρίως τις μακρινές μετακινήσεις και την κατανάλωση εκτός σπιτιού.
Το Ινστιτούτο σημειώνει ότι αυτό το καλοκαίρι η τοπική αγορά θα έχει σημαντική παρουσία στις επιλογές των καταναλωτών σε εντονότερο βαθμό σε σχέση με τις μετρήσεις τον υπόλοιπο χρόνο και καταγράφει μια υβριδική καταναλωτική στάση: από τη μία οι διακοπές γίνονται με οικονομία και προσοχή, από την άλλη όμως διατηρείται η επιθυμία για φρέσκα και ποιοτικά τοπικά προϊόντα και πρόσβαση σε ό,τι είναι διαθέσιμο σε κάθε περιοχή.
Όπως σχολιάζει το ΙΕΛΚΑ, παρά τον περιορισμό των συνολικών δαπανών, η ενίσχυση των μικρών τοπικών αγορών αναδεικνύεται σε έμμεσο αλλά ουσιαστικό θετικό αποτέλεσμα, δημιουργώντας έναν κύκλο ευρύτερης οικονομικής στήριξης των τοπικών κοινοτήτων στις τουριστικές περιοχές.
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αγαπητοί αναγνώστες,
Εκτιμούμε ιδιαίτερα τις απόψεις και τις σκέψεις σας. Σας ενθαρρύνουμε να συμμετέχετε ενεργά στις συζητήσεις, με σχόλια που προάγουν την καλοπροαίρετη ανταλλαγή απόψεων.
Για τη διασφάλιση ενός πολιτισμένου και φιλικού περιβάλλοντος, παρακαλούμε να αποφύγετε σχόλια που περιέχουν:
Υβριστικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο.
Προσωπικές επιθέσεις ή μειωτικούς χαρακτηρισμούς.
Περιεχόμενο που παραβιάζει τη δεοντολογία ή τους κανόνες ευγένειας.
Η συντακτική ομάδα διατηρεί το δικαίωμα να διαγράφει σχόλια που δεν συμμορφώνονται με τους παραπάνω κανόνες, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση.
Ευχαριστούμε για την κατανόηση και τη συνεργασία σας!
Aridaia-gegonota.blogspot.com