Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2025

Από το 2020 τα ήξεραν όλα – Τι έλεγε η εμπιστευτική Έκθεση στον πρόεδρο του ΟΠΕΚΕΠΕ για το σκάνδαλο με τα βοσκοτόπια

ΟΠΕΚΕΠΕ 

Το iEidiseis.gr αποκαλύπτει εμπιστευτική έκθεση ελέγχου της Παρασκευής Τυχεροπούλου προς τον τότε πρόεδρο του ΟΠΕΚΕΠΕ, Γρηγόρη Βάρρα,  όπου περιγράφονται οι συστηματικές απάτες «κλειστών ομάδων» και  το «τζόκερ» των κυκλικών μισθώσεων.

«Α λα καρτ» ιδιοκτήτες βοσκοτόπων, εναλλαγές αγροτεμαχίων, ενοικιαστήρια με μηδενικά μισθώματα, λήψη εθνικού αποθέματος χωρίς άσκηση γεωργικής δραστηριότητας, έλεγχοι που ήταν γνωστοί στους αιτούντες, δημόσιοι βοσκότοποι που μετατράπηκαν σε ιδιωτικούς.

Αυτά είναι ορισμένα μόνο από τα ευρήματα που καταγράφονται σε εμπιστευτική έκθεση ελέγχου -κατατέθηκε στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής-, της πρώην προϊσταμένης της Διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου του ΟΠΕΚΕΠΕ, Παρασκευής Τυχεροπούλου προς τον τότε πρόεδρο του ΟΠΕΚΕΠΕ, Γρηγόρη Βάρρα. Αξιοσημείωτο είναι ότι στην επιστολή που αποκαλύπτει σήμερα το iEidiseis.gr, η κ. Τυχεροπούλου αναφέρεται και στο αίσθημα φόβου «σε αυτούς που ασχοληθήκαμε» με τη διερεύνηση του σκανδάλου.

«Α λα καρτ» ιδιοκτήτες βοσκοτόπων

Η επίμαχη εμπιστευτική συνοπτική έκθεση, στάλθηκε στον τότε πρόεδρο του ΟΠΕΚΕΠΕ Γρηγόρη Βάρρα, στις 23 Σεπτεμβρίου 2020, λίγες ημέρες δηλαδή προτού ζητηθεί η παραίτησή του, από τον τότε υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάκη Βορίδη.

Μεταξύ άλλων, η κ. Τυχεροπούλου αναφέρεται σε χαρακτηριστικά ευρήματα ελέγχου σε συγκεκριμένα ΑΦΜ, όπως «α λα καρτ» ιδιοκτήτες βοσκοτόπων, «εναλλαγή αγροτεμαχίων μεταξύ ενοικιαστή και αρχικού ιδιοκτήτη για την απόκτηση Εθνικού Αποθέματος (Carousel δικαιωμάτων), καθώς και «ενοικιαστήρια με ελάχιστα ή και μηδενικά μισθώματα (real estate ιδιωτικών βοσκοτόπων)».

«Διαπίστωσα κενά»

Όπως σημειώνεται στην επιστολή, η κ. Τυχεροπούλου ξεκίνησε τον έλεγχο 99 ΑΦΜ, έπειτα από σχετική απόφαση που έλαβε ο κ. Βάρρας. Στόχος της κ. Τυχεροπούλου, ήταν να διαπιστώσει «εάν υπάρχουν κάποιες κοινές ενδείξεις ή ευρήματα ώστε να συστηματοποιήσω τον έλεγχο για γρήγορη ολοκλήρωση». Πράγματι, όπως αναγράφει η κ. Τυχεροπούλου, «από τις δύο πρώτες ημέρες που εξέτασα σχετικά γρήγορα τα στοιχεία από τις Αιτήσεις Ενιαίας Ενίσχυσης (ΑΕΕ) για τα 99 ΑΦΜ διαπίστωσα τέτοια κενά, δηλαδή επαναλαμβανόμενα ευρήματα».

«Να μην λάβει κανείς προκαταβολή»

Όπως αναφέρεται στην επιστολή, «στις 14 Σεπτεμβρίου 2020 λάβαμε την νέα τροποποιημένη απόφαση… ειδικού οπτικού διοικητικού ελέγχου με επείγον την ολοκλήρωση του ελέγχου για το έτος 2020, έως τις 21.9.2020, προκειμένου οι έλεγχοι αυτοί να ενσωματωθούν έγκαιρα στο αρχείο των διασταυρωτικών ελέγχων ενόψει της επικείμενης πληρωμής της προκαταβολής του 2020».

Στο πλαίσιο αυτής της νέας διαδικασίας, δόθηκαν στην κ. Τυχεροπούλου 9 ΑΦΜ από την συντονίστρια της ομάδας ελέγχου, Καλλιόπη Αδαμοπούλου. Η κ. Τυχεροπούλου, εισηγήθηκε τότε προς τον κ. Βάρρα «κανένας από τους 9 να μην λάβει προκαταβολή 2020, να δεσμευθεί, ώστε να δοθεί η δυνατότητα πλήρους ελέγχου και καταχώρησης αποτελεσμάτων τους, από τα οποία τελικά θα εξαρτηθεί η κατανομή εθνικού αποθέματος 2020 που αιτούνται και η πληρωμή τους».

«Σημαντικά προβλήματα παρατυπιών»

Βάσει όσων σημείωνε στην επιστολή η κ. Τυχεροπούλου, από την μεθοδολογία ομαδοποίησης κοινών σημείων ελέγχου που πραγματοποιήθηκε για τα στοιχεία των αιτήσεων στις ΑΕΕ και των 99 ΑΦΜ, προέκυψαν «σημαντικά προβλήματα παρατυπιών αλλά και κάποιες αδυναμίες στο σύστημα ελέγχου του Οργανισμού για συγκεκριμένες περιπτώσεις…».

Είναι ενδεικτικό, ότι σύμφωνα με την κ. Τυχεροπούλου, «εκμισθωτές ιδιόκτητων βοσκοτόπων φαίνονται να είναι ιδιοκτήτες βοσκοτόπων σε διαφορετικά νησιά, τα οποία μάλιστα δεν δηλώνουν ως κατοικία».

Παράλληλα, «κάποιοι φερόμενοι ιδιοκτήτες ιδιωτικών βοσκοτόπων, εμφανίζονται είτε να ενοικιάζουν εκτάσεις σε τρίτους για να λάβουν εθνικό απόθεμα, είτε δεν δηλώνουν δικές τους εκτάσεις για να τύχουν της κατανομής βοσκοτόπων από την τεχνική λύση».

«Διαφορετικοί ιδιοκτήτες μόνιμων βοσκοτόπων»

Τα ζητήματα παρατυπιών όμως δεν περιορίζονταν εκεί, καθώς «ίδια χαρτογραφικά εμφανίζουν σε διαφορετικούς ιδιοκτήτες μόνιμων βοσκοτόπων σε αμέσως συνεχόμενες χρονιές και όλες αυτές οι αλλαγές συνοδεύονται από συμφωνητικά με σκοπό την λήψη εθνικού αποθέματος με δήλωσης ενεργοποίησης δικαιωμάτων γης σε καλή γεωργική κατάσταση χωρίς ζώα…». Και μάλιστα, όλα αυτά συνέβαιναν, ενώ οι συγκεκριμένοι αιτούντες «δεν ασκούν καμία γεωργική δραστηριότητα».

«Ένδειξη ιδιαίτερης πληροφόρησης»

Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι «σχεδόν όλες οι επίμαχες ΑΕΕ έχουν υποβληθεί on line ή από συγκεκριμένα Κέντρα Υποβολής Δηλώσεων (ΚΥΔ)». Πρόκειται για κάτι που σύμφωνα με την κ. Τυχεροπούλου αποτελεί «ένδειξη ιδιαίτερης πληροφόρησης ως προς “την κατασκευή” αυτών των αιτήσεων που συνδυάζονται με την λήψη εθνικού αποθέματος». Είναι άλλωστε ενδεικτικό, ότι «εντοπίσθηκαν πολλές συνωνυμίες, πιθανά συγγενών, ακόμη και στην θεώρηση του γνησίου της υπογραφής».

«Αναιρούνταν ο διοικητικός έλεγχος»

Κάτι που επίσης διαπίστωσε η κ. Τυχεροπούλου, ήταν ότι «για κάποιους από τους ελεγχόμενους, είχε γίνει οπτικός διοικητικός έλεγχος το 2019 κι ενώ αρχικά δεσμεύτηκαν και δεν έλαβαν προκαταβολή, στη συνέχεια αυτός ο διοικητικός έλεγχος αναιρούνταν από ένσταση και η κατανομή εθνικού αποθέματος και η πληρωμή γινόταν κανονικά».

«Γνωρίζουν πως θα ξεπεράσουν τους ελέγχους»

Όπως διασπίστωσε η κ. Τυχεροπούλου, «οι διασταυρωτικοί έλεγχοι και οι διαδικασίες είναι γνωστές στους υποβάλλοντες τις αιτήσεις ώστε να μπορούν να τους ξεπερνούν τυπικά εύκολα. Επομένως, οι υποβάλλοντες τις αιτήσεις (οι ίδιοι ή όποιος για λογαριασμό τους την υποβάλλει ή τους υποστηρίζει να την υποβάλουν) γνωρίζουν τις διαδικασίες των χειριστών και ελεγκτών του Οργανισμού ή των χειριστών του τεχνικού συμβούλου στην κατασκευή του προγράμματος ελέγχου. Έτσι γνωρίζουν πως θα ξεπεράσουν τους ελέγχους…».

Το εντυπωσιακό της υποβολής αυτών των αιτήσεων, σύμφωνα με την κ. Τυχεροπούλου, είναι ότι «αν και αφορούν μεγάλα ποσά λήψης δικαιωμάτων Εθνικού Αποθέματος, που ξεπερνούν κατά πολύ τον μέσο όρο των δικαιωμάτων ενιαίας ενίσχυσης των παραγωγών της χώρας, υποβάλλονται on line». Πρόκειται για κάτι που σύμφωνα με την ίδια, συμβαίνει σε αντίθεση με τους δικαιούχους με υψηλά δικαιώματα, οι οποίοι «καταφεύγουν συνήθως στην υποβολή μέσω ΚΥΔ».

«Η υπηρεσία δεχόταν a priori τις πράξεις χαρακτηρισμού»

Ένα ακόμη συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε η κ. Τυχεροπούλου, ήταν ότι «οι βοσκότοποι που φέρονται και χαρακτηρίζονται ή παρουσιάζονται σήμερα στην μεγάλη πλειοψηφία των 99 ΑΦΜ που ελέγχθηκαν πριν το 2020 και 2019, δηλαδή το 2018 και 2017 ήταν δημόσιοι».

Ως αποτέλεσμα, «οι εκτάσεις αυτές συμμετείχαν στην τεχνική λύση, δηλαδή αναδιανέμονταν από κοινού σε κτηνοτρόφους με βάση τα κριτήρια τα τεχνικής λύσης… και είναι απορίας άξιο πως μετά εμφανίζονται ως ιδιωτικοί βοσκότοποι από κατόχους που βρίσκονται πολλές εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά και ποτέ δεν τους έχουν επισκεφθεί».

Ήταν μια κατάσταση που σύμφωνα με την κ. Τυχεροπούλου, δημιουργούσε εύλογα ερωτήματα. Ένα από αυτά ήταν «πως η υπηρεσία δεχόταν a priori αυτές τις επαναλαμβανόμενες πράξεις χαρακτηρισμού δημοσίων βοσκοτόπων ως ιδιωτικές, χωρίς να συμβουλευθεί έστω και δειγματοληπτικά τα κατά τόπους δασαρχεία, ως αρμόδια υπηρεσία, που τηρούν αρχείο ιδιωτικών βοσκοτόπων, αλλά και το κτηματολόγιο, μιας και ανάμεσα στις εκτάσεις ιδιωτικών βοσκοτόπων που δηλώθηκαν ως ενοικιαζόμενες, υπάρχουν εκτάσεις που ανήκουν σε νησιά όπου υπάρχει κτηματολόγιο».

«Εκτοπίζουν τους υπόλοιπους κτηνοτρόφους»

Ακόμη ένα ερώτημα όμως είναι το «πως γνωρίζουν ακριβείς λεπτομέρειες της διαδικασίας της τεχνικής λύσης οι φερόμενοι ως κάτοχοι των ιδιωτικών βοσκοτόπων, ότι δηλαδή από την τεχνική λύση εξαιρούνται οι ιδιωτικοί βοσκότοποι, όποτε παρουσιάζουν ένα τυπικό ενοικιαστήριο που ξεπερνά τις διαδικασίες… δεσμεύουν μια περιοχή αυθαίρετα… εκτοπίζοντας τους υπόλοιπους κτηνοτρόφους που έχουν ανάγκη των εκτάσεων, των οποίων η διάθεση βοσκοτόπων από την τεχνική λύση όλο και μειώνεται, λόγω εφαρμογής συντελεστή απομείωσης ή προσαρμογής των εκτάσεων που απομένουν αναλογικά με τις ανάγκες».

Πως χάνονταν τα ίχνη τους

Παράλληλα, η κ. Τυχεροπούλου αναρωτιόταν «πως εντοπίζουν τις “εν δυνάμει” με κενά για μετατροπή περιοχές από τόση μεγάλη απόσταση και μάλιστα γνωρίζουν τις χαρτογραφικές συντεταγμένες με ακρίβεια». Άλλωστε, «χωρίς τη συνδρομή χειριστών της τεχνικής λύσης και του χαρτογραφικού υποβάθρου, αυτό είναι αδύνατο στις περισσότερες περιπτώσεις».

Σύμφωνα με την κ. Τυχεροπούλου, το οξύμωρο σε αρκετές περιπτώσεις είναι «κτηνοτρόφοι, κάτοχοι δικαιωμάτων, να λαμβάνουν βοσκοτόπια από την τεχνική λύση, ενώ ταυτόχρονα οι ίδιοι να εμφανίζονται ως ιδιοκτήτες ιδιωτικών βοσκοτόπων που ενοικιάζουν σε τρίτους (τις περισσότερες φορές συγγενείς ή γνωστούς) για λήψη εθνικού αποθέματος, το οποίο μάλιστα μετά από λίγο μεταβιβάζουν σε άλλο γνωστό τους, ώστε να χάνονται τα ίχνη».

«Το κυνήγι του joker των δικαιωμάτων εθνικού αποθέματος»

Στην εμπιστευτική επιστολή, η κ. Τυχεροπούλου υπογράμμισε επίσης ότι «το βασικότερο κίνητρο αυτής της καιροσκοπικής και αντιπαραγωγικής και εις βάρος του κοινοτικού ταμείου διαδικασίας εκ μέρους των αιτούντων», ήταν ο τρόπος κατανομής του εθνικού αποθέματος την περίοδο 2017-19.

Προκειμένου να τεκμηριώσει αυτή την άποψη, η κ. Τυχεροπούλου ανέγραφε τότε, πως «οι περισσότεροι αιτούντες ενεργοποιούν τα ιδιωτικά βοσκοτόπια με γη σε καλή γεωργική κατάσταση χωρίς ζώα και επομένως χωρίς καμία ελάχιστη δραστηριότητα, για την αποφυγή υποβάθμισης του βοσκότοπου, πράγμα που είναι αντίθετο με τον κανονισμό και τις εθνικές διατάξεις».

Επίσης, σύμφωνα με την ίδια, «το ελάχιστο ως φερόμενο κόστος για την ενοικίαση των βοσκοτόπων, που δεν είναι πολλές φορές πραγματικό (δηλαδή εικονικό ή μηδενικό) σε σχέση με τα 21,5 ευρώ ανά στρέμμα κατανομής εθνικού αποθέματος, λειτουργεί ως το βασικό κίνητρο για το κυνήγι του “joker” των δικαιωμάτων του εθνικού αποθέματος.

«Με 60 ευρώ λάμβαναν έως 35.000 ευρώ»

Η κ. Τυχεροπούλου στάθηκε επίσης στο ότι «οι σοβαρότατες ασάφειες και παραλήψεις στο εθνικό θεσμικό καθεστώς», έχουν οδηγήσει «στην δημιουργία σοβαρής στρέβλωσης- κάποιος με 60 ευρώ να λαμβάνει εθνικό απόθεμα 10.000 ευρώ και την επόμενη χρονιά λόγω και της επικείμενης ΚΑΠ να τα μεταβιβάζει έναντι 20.000 έως 25.000 ευρώ, δηλαδή με 60 ευρώ να λαμβάνει συνολικά 30.000 με 35.000 ευρώ. Πραγματικό joker».

Ως αποτέλεσμα, πολλά δικαιώματα εθνικού αποθέματος, εμφανίζουν «το φαινόμενο “της κλειστής ομάδας ή προέλευσης” των αιτήσεων από συγκεκριμένη περιοχή ή ΚΥΔ και εφόσον το επιχείρησαν το 2018 και το 2019 και πέτυχε, επανήλθαν το 2020 με δριμύτητα και θράσος χωρίς να δείχνουν ότι κάτι τους επηρεάζει».

«Διαχέουν φόβο»

Όλα όσα περιέγραψε η κ. Τυχεροπούλου, συνιστούσαν «συστηματική απάτη (δικαιώματα από εθνικό απόθεμα σε κλειστές ανακυκλούμενες ομάδες ή συγγενείς) οι οποίες μεμονωμένα ή οργανωμένα φαίνεται να ασκούν, όλο και πιο φανερά, πίεση σε διάφορα επίπεδα, από ΚΥΔ έως και υπαλλήλους, διαχέοντας “ΦΟΒΟ” σε όσους ασχολούνται ουσιαστικά με το θέμα, επιδιώκοντας με αυτό τον τρόπο την κατά το δυνατόν μόνο την τυπική ενασχόλησή τους, την δοκιμασία της οποίας (δηλαδή του τυπικού ελέγχου) γνωρίζουν ότι μπορούν να ξεπεράσουν εύκολα».

«Δημιουργεί κίνδυνο σε αυτούς που ασχοληθήκαμε»

Σε αυτό το πλαίσιο, η κ. Τυχεροπούλου, κλείνοντας την επιστολή της, ανέφερε προς τον κ. Βάρρα πως «για τους λόγους αυτούς απευθύνθηκα με εμπιστευτικό έγγραφο σε εσάς κ. Πρόεδρε, γιατί θεωρώ ότι η απλή κοινοποίηση, δημιουργεί κίνδυνο σε αυτούς που ασχοληθήκαμε, αλλά κυρίως θα χαθεί το πλεονέκτημα της έρευνας που ενδεχόμενα γίνει από εδώ και πέρα».

Πηγή: ieidiseis.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αγαπητοί αναγνώστες,

Εκτιμούμε ιδιαίτερα τις απόψεις και τις σκέψεις σας. Σας ενθαρρύνουμε να συμμετέχετε ενεργά στις συζητήσεις, με σχόλια που προάγουν την καλοπροαίρετη ανταλλαγή απόψεων.

Για τη διασφάλιση ενός πολιτισμένου και φιλικού περιβάλλοντος, παρακαλούμε να αποφύγετε σχόλια που περιέχουν:

Υβριστικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο.
Προσωπικές επιθέσεις ή μειωτικούς χαρακτηρισμούς.

Περιεχόμενο που παραβιάζει τη δεοντολογία ή τους κανόνες ευγένειας.
Η συντακτική ομάδα διατηρεί το δικαίωμα να διαγράφει σχόλια που δεν συμμορφώνονται με τους παραπάνω κανόνες, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση.

Ευχαριστούμε για την κατανόηση και τη συνεργασία σας!

Aridaia-gegonota.blogspot.com

(3)